2024. július 4. csütörtök
Hírek a meteorológia világából

HungaroMet: 2013. október 9. 10:59

Globális megállapodás a légiközlekedés szén-dioxid kibocsátásáról

Múlt hét pénteken megszületett az első globális megállapodás a légi közlekedési ágazatban, mely az iparág növekvő szén-dioxid kibocsátását hivatott megakadályozni, jelentette be a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO), bár a részletek kidolgozása még évekig tarthat.

Bár a teljes megállapodás a tervek szerint 2020-ban lépne csak hatályba, a legvitatottabb kérdésekre mégis született megoldás, miután az ICAO teljes tagsága zárt ajtók mögött folytatta le a tárgyalásokat Montrealban.

Ez az egyezség „egy történelmi mérföldkő a légiközlekedési ágazatban és a globális klímaváltozás által jelentett kihívások többoldalú megoldásában ”- nyilatkozta Roberto Kobeh Gonzalez, az ICAO tanácsának elnöke. A légiközlekedés „most vált az egyetlen olyan meghatározó iparággá, mely egy többoldalú, globális, piaci-alapon működő megegyezés birtokában tudja segíteni a jövőbeni üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának szabályozását” – tette hozzá.

A zárószavazást megelőzően Kína és India csatlakozott az Egyesült Államokhoz és Oroszországhoz abban, hogy az Európai Unió által a járatokra bevezetett szén-dioxid-adó kivezetésre kerüljön három éven belül. Erre a szavazásra végül nem került sor, miután a 170 tagállamot képviselő közel 1400 delegált a végrehajtó bizottság határozatát fogadta el, mely szerint a megállapodás részletei később kerülnek tárgyalásra.

A jó hír abban, hogy egy általános megállapodás jött létre az, hogy Kína és Indiai is benne van” – nyilatkozta egy részt vevő diplomata. A repülés számlájára a globális CO2 kibocsátás mintegy 3%-a írható, de az ICAO előrejelzése szerint 2050-re ez 4-6-szorosára fog nőni (a 2010-es szinthez képes).

Az előző évben az Európai Unió felfüggesztette a szén-dioxid kereskedelmi rendszerét (ETS) a nemzetközi járatokra vonatkozóan, miután nagy vihart kavart az intézkedés bevezetése. Az EU korábbi intézkedése előírta, hogy valamennyi, az EU légterében repülő járatnak légszennyezési kvótát kell vásárolnia a teljes repülő út alatt keletkezett kibocsátás 15%-ának fedezésére, bárhol is keletkezik az. Több nemzet elutasította a rendszert, mely egy kereskedelmi háború kibontakozásával fenyegetett.

Az ICAO döntése „erős üzenet az Európai Unió felé, miután 3 szavazattal leszavazták a javaslatát” mondta egy résztvevő.

Az ICAO ülésen elfogadott megállapodás szövege alapján, az országoknak 2016-ig meg kell egyezniük a globális piaci alapú mechanizmus részleteiben, és ki kell lépniük minden regionális rendszerből. Az intézkedések célja az, hogy egy sor olyan technikai és gyakorlati lépéssel járjanak el, melyek csökkentik a kibocsátást – áll az Európai Bizottság nyilatkozatában. Megfontolásra ajánlott konkrét javaslatok között szerepel egy szén-dioxid adó és egy CO2 kereskedelmi rendszer. De így az Európai Uniónak fel kellene hagynia a saját, ambiciózusabb szén-kereskedelmi rendszerével és ki kellene tartania az új globális rendszer mellett.

Ennek ellenére az Európai Bizottság elnökhelyettese, Siim Kallas méltatta a pénteki megállapodást. „Nagyon örülök, hogy a hosszú és nehéz tárgyalás végére egy globális megegyezés született a légiközlekedésből származó kibocsátásról” – mondta Kallas. „Ez jó hír az utazóközönségnek, a légiközlekedési iparágazatnak, de a legfontosabb: ez nagyon jó hír a bolygónak!” – nyilatkozta. Ráadásul – tette hozzá – a megállapodás elhárítja „a kereskedelmi partnerek között lévő káros konfliktust.”  Connie Hedegaard, az Európai Bizottság éghajlat-politikával foglalkozó tagja szintén gratulált az ICAO tagjainak.

Amellett, hogy az elfogadott globális mechanizmus fékezi a kibocsátást, az egyezmény a jobb, alternatív repülőgép-üzemanyagok és üzemanyag-takarékos navigáció kifejlesztését is ösztönzi.

Továbbá a mentességi záradék gondoskodik arról, hogy „tisztességes és igazságos megoldás szülessen” számos olyan ország esetében, melynek „különleges körülményei vagy korlátozott lehetőségei vannak”- mondta az EU.

Forrás: WMO

Kapcsolódó hír: Elkerülhető a szén-dioxid-kereskedelmi háború a légiközlekedésben?