HungaroMet: 2022. július 16. 20:22
Időjárási összefoglaló az 54. Kékszalag vitorlásversenyről
Az 54. Kékszalag vitorlásverseny (2022. július 14-16.) időjárását döntően egy tőlünk nyugatra elhelyezkedő anticiklon határozta meg. Az anticiklon peremén egymást követték az északnyugat-délkelet irányú légmozgások, amelyek az előző napokban hosszan tartó, erősen szeles időszakot okoztak a Dunántúlon. A verseny első napja két léghullám közé esett, amikor egy keleten elvonuló gyenge hidegfront és az északnyugatról jövő következő léghullám között délnyugati áramlás alakult ki. A második nap hajnalán érkező gyenge hidegfront hatására az a erős, majd élénk északias áramlás volt a meghatározó. |
A verseny első napján (július 14.) már reggel határozott délnyugati (tengely irányú) áramlás alakult ki, a nagy skálájú időjárási folyamatok elnyomták azokat a helyi hatásokat, amelyek legtöbbször reggel vagy délelőtt egy ideig visszatartják a délies szelet. A verseny határozottan hátszeles szakasszal indulhatott egész Keneséig. A keleti magas-part alatt a nap első felében még megfigyelhető volt a szokásos szélforgás, de ezt leszámítva a keleti medencében egész nap az egyenletes, kifújt szél volt a meghatározó.
Az első nap egyenletes szeléhez hozzájárult a száraz levegő és a stabil légkör és a hideg víz, így alig alakultak ki gomolyfelhők, kevés volt a turbulencia (kevésbé volt pöffös a szél). Az átlagos szélsebesség (15-35 km/h) alig maradt el a széllökéstől.
A nyugati medencében az esti órákig folytatódott a délies áramlás, nyugat felé fokozatosan gyengülve.
A Viharjelző Obszervatóriumból készített gyorsított filmen jól lehet követni
a keleti medence időjárását a versenyt ideje alatt
A Viharjelző Obszervatóriumból nyugati irányba készített gyorsított film
A verseny második napját (július 15.) az északnyugatról érkező hidegfront határozta meg. A hajnali órákban két hullámban érkező front átfordította a szelet északnyugatira és erős, 45-55 km/h körüli széllökéseket okozott, elsősorban a Szigliget-Balatonmária csatornában egy-egy viharos (65 km/h) lökés is előfordult. A hidegfront nem volt túl erős ugyanakkor lehetővé tette, hogy a hajók legnagyobb része pénteken délutánig befejezze a versenyt.
A hidegfront átvonulásának számítógépes előrejelzése
Az időjárás előrejelzés pontosságához sokban hozzájárult az OMSZ Siófoki Obszervatóriumában tavaly beüzemelt nagy teljesítményű számítógépen futó, a hazai operatív gyakorlatban most először alkalmazott 1.5 km rácstávolságú numerikus (WRF) modell).