HungaroMet: 2014. augusztus 28. 10:41
Repülésmeteorológus beszámolója a debreceni hőlégballon versenyről - II. rész
2014. augusztus 21. és 25. között megrendezett debreceni hőlégballon verseny sikeresen befejeződött. A helyszínen dolgozó repülésmeteorológusok beszámolójának második részét olvashatjuk. |
Augusztus 23., szombat
Szombat reggel ismét nyugodt, derült napra virradtunk. A tegnap még fölöttünk lévő magasnyomású terület kelet felé helyeződött, miközben nyugat felől egy hidegfront közeledett hazánkhoz (1. kép). Az időjárási helyzet változása változatos feladatok kiírását tette lehetővé.
Ismét 4 feladatot tűztek ki: pilóta által meghatározott célra repülés (Pilot Declared Goal), Tétova keringő (Hesitation Waltz), Könyök (Elbow) és egy 3D-feladat (3D Shape Task – egy adott értékelési területen, jelen esetben egy körgyűrűn belül kell a leghosszabb utat teljesíteni) volt terítéken.
Meteorológiai szempontból az előrejelzés nehézségét az adta, hogy megbecsüljük az átmeneti réteg (markáns szélfordulás helye) vastagságát és annak pontos időbeli változását (2. kép). A pilótáknak sikerült a feladatokat jól teljesíteni, szombat reggel is születtek kiváló eredmények (3-4. kép). A precíziós feladatok egyikében a Lettországból érkezett Kaspars Starmus-nak 30 cm-re sikerült dobni a markert a célkereszt középpontjától, míg a legjobb teljesítményt elérő hazai pilóta, Konecsni János eredménye 90 cm lett. Az előrejelzés pontossága különösen a Könyök feladat esetén rajzolódott ki leginkább, a mezőny több mint felének sikerült csaknem 180° fokos fordulatot tenni.
Szombat délután, este az érkező front miatt már nehezebb helyzetben voltak a repülésmeteorológusok. A verseny eddigi szakaszában nem kellett csapadéktól tartani, ám délutánra gyenge eső érte el a versenyterületet. Szerencsére a felszállás idejére a csapadékgócok átvonultak fölöttünk (5. kép), így lehetőség nyílt újabb versenyfeladatok teljesítésére. Az esti feladatok között Tétova keringő és Rókavadászat, vagy más néven Nyúl és Kutyák (6-9. kép) szerepelt.
Este a versenyigazgatóval történt konzultáció után, mivel a numerikus modellek éjszakára és vasárnap reggelre beágyazott zivatarokat hordozó hidegfront átvonulását és jelentős mennyiségű csapadékot prognosztizáltak (10. kép), a vasárnap reggeli versenyrepülést törölték.
Augusztus 24., vasárnap
Vasárnap hajnalban kellemetlen meglepetés ért bennünket: az előrejelzett nagy mennyiségű csapadék elmaradt. Reggel 8 óra körül ugyan eleredt az eső, de a reggel 6 és 8 óra közötti időjárási viszonyok lehetővé tettek volna egy rövid versenyrepülést. Mindezek ellenére sem a pilóták, sem a versenyigazgató nem volt elégedetlen, mert a nyert időt kihasználva pihentebben vághattak neki a délutáni feladatoknak. Legalábbis ezt gondoltuk még akkor...
A legfrissebb modelladatok áttekintése után azonban a délután időjárása sem tűnt egyszerűnek. A talajon a front átvonult fölöttünk, ám mögötte markáns konvergencia alakult ki a Debrecen-Miskolc vonalban, ráadásul a magasban délután egy hideg teknő vonult át fölöttünk, ami újra labilizálta a légkört, ezért záporok, zivatarok kialakulását vártuk. Az már csak hab volt a tortán, hogy a konvergens zónától nyugatra erős nyugati, északnyugati szél volt a jellemző, ezért több szempontból is problémásnak tűnt a versenyfeladat kiírása.
A délutáni eligazításra - jégesővel és szélerősödéssel - el is érte Debrecent egy zivatargóc (11. kép), ami viszonylag gyorsan távozott is keleti, délkeleti irányba, ugyanakkor gyors helyzetértékelés után sem tudtuk kizárni újabb cellák képződését. A magassági szél nyugatias és meglehetősen erős volt, ezért egy Debrecen közeli felszállással a város átrepülve a landolás problémásnak tűnt, mivel Debrecentől keletre nagy nyílt terület, ahol biztonságosan földet lehet érni, kevés van, a vidék nagy része erdővel borított. A versenyigazgató ezért közös startot rendelt el, Hajdúszoboszlóról. Ennek az volt a kockázata, hogy Hajdúszoboszló városa már az erős szelek zónájába esik. A mezőny kivonult a hajdúszoboszlói repülőtérre, ahol mérés nélkül is érezhető volt, hogy feltámadt a szél (12. kép), amit végül a szélmérés is megerősített. Rövid tanácskozás után a délutáni feladatokat is törölték.
Augusztus 25., hétfő
A verseny zárónapján kegyes volt az időjárás a pilótákhoz (13. kép); a szélviszonyok hosszú versenyrepülést tettek lehetővé - utolsó nekifutásra mindenki megpróbálta még kihozni magából a maximumot. Három versenyfeladatot teljesítettek a versenyzők: Berepülés, Tétova keringő és Területszerzés feladatokkal lehetett tovább növelni a pontjaik számát.
Eredmények
A verseny során 5 felszállásból 14 feladatot hajtottak végre a pilóták, ez a mennyiség pedig már bőven elegendő ahhoz, hogy a verseny értékelhető legyen. Honfitársaink sajnos többnyire a mezőny második felében végeztek, ugyanakkor jó hír, hogy az ezüstérem a magyar Konecsni Jánosé lett, és Végh Sándornak is sikerült felküzdenie magát az 5. helyre. Mivel az esemény egyben Magyar Nemzeti Bajnokság is volt, a magyar pilóták teljesítményét külön is értékelték. Ez alapján a dobogó harmadik fokára Garab Szabolcs léphetett fel. A verseny hivatalos oldala a deballoons.com, az eredmények és feladatok pedig a http://deballoons.com/site/en/enb.php linken érhetők el.
1. kép: Időjárási helyzet 2104. augusztus 23-án 00UTC-kor
2. kép: A szél magassággal és idővel történő változása Debrecen felett szombat reggel az Aladin modell alapján
3. kép: Célra repülés (pilóta: Végh Sándor)
4. kép: Markerek a célkereszten (a kék markert Végh Sándor dobta)
5. kép: Szombat estére Debrecen szűkebb térségében már nem volt csapadék.
Radarkép, műholdkép és az automata szélmérések 16:00 és 18:00 órakor.
6. kép: Készülődik a nyúlballon
7. kép: Forrósodik a helyzet
8. kép: Menekül a nyúlballon
9. kép: A Nyúl és üldözői, a Kutyák
10. kép: Az Aladin modell által előrejelzett 24 órás csapadékösszeg (szombat 12 és vasárnap 12 UTC között)
11. kép: Debrecen fölé zivatar érkezik. Műholdkép, radarkép és szélmérések vasárnap délután 16 órakor.
12. kép: Az automata állomások szélmérései vasárnap 17:10-kor
13. kép: A verseny utolsó napjára, hétfőre anticiklon épült ki a Kárpát-medence felett.